Середа, 01.05.2024
МЕТОДИКА, ПОШУК, ДОСВІД
Меню сайту
Категорії розділу
Конспекти уроків [8]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

12:29
Тема: «ПРИЧИНИ ДЕГРАДАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ СКРУДЖА ТА ЙОГО ПЕРЕРОДЖЕННЯ ЯК НАСЛІДОК ОСМИСЛЕННЯ СВОГО ЖИТТЯ»
Тема: «ПРИЧИНИ ДЕГРАДАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ СКРУДЖА ТА ЙОГО ПЕРЕРОДЖЕННЯ ЯК НАСЛІДОК ОСМИСЛЕННЯ СВОГО ЖИТТЯ»

Мета: простежити та проаналізувати причини деградації та причини переродження Скруджа на матеріалі ІІ-ІV строфи; розвивати творчу уяву, вміння аналізувати художній образ, навички виразного читання; виховувати людяність, доброту та милосердя.

Не гроші роблять людину щасливою,
а людяність.
Ч.Діккенс
Це радісні дні – дні милосердя,
доброти, всепрощення.
Ч.Діккенс

ХІД УРОКУ:

І. Організаційна частина уроку
Звучить колядка « У Вифлиємі днесь Марія».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя.
Дорогі діти!
Тільки що ми прослухали колядку і з радістю подумали, що дуже скоро до нас завітає святий Миколай, а трохи пізніше – Новий рік та Різдво – свята, котрі приносять у наші душі добро, надію, очищають наші серця від зла, адже Різдво – це народження Ісуса Христа, а Ісус Христос – це любов і всепрощення.

2. Вправа. «Асоціативний ряд»
А зараз кожен із вас назве слово, яке асоціюється зі словом Різдво:
добро, любов, колядки, радість, свята вечеря, молитва, церковні дзвони, віншування колядників, сніг, мороз, ялинка, подарунки, сміх, дива і несподіванки, зірка.
Усі названі вами слова говорять про те, що ви любите Різдво і з нетерпінням чекаєте його приходу. Адже в цей день у кожній домівці панує атмосфера любові, доброти, миру та спокою. У велику силу Різдва вірив і англійський письменник Ч.Діккенс, який вважав, що саме на Різдво люди повинні замислитися над тим, чи сповнені їхні серця тією любов’ю, яку приніс на землю Син Божий. А ще письменник був упевнений, що його повість змусить побачити біди інших людей та допомогти їм.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні ми помандруємо зі Скруджем у просторі і часі. Ми спробуємо аналізувати все побачене і з'ясуємо, що ж трапилося зі Скруджем, чому він став таким.
Отже, тема нашого уроку:
«ПРИЧИНИ ДЕГРАДАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ СКРУДЖА ТА ЙОГО ПЕРЕРОДЖЕННЯ ЯК НАСЛІДОК ОСМИСЛЕННЯ СВОГО ЖИТТЯ»
(СЛАЙД № )
(запис у зошити)
Наше завдання сьогодні буде провести дослідження причин деградації особистості Скруджа та дослідити мотиви його переродження.

Словник.
Деградація (франц.) - поступове виродження, занепад, рух назад.
(СЛАЙД № )

ІV. Актуалізація опорних знань.

(Клас об’єднується у групи «Гості минулого Різдва», «Гості теперішнього Різдва», «Гості майбутнього Різдва»)

1. «Мозковий штурм»
• Чому повість Ч.Діккенса називається «Різдвяна пісня у прозі»?
• У чому особливість композиції оповідання «Різдвяна пісня у прозі»?
• Чому розділи оповідання автор називає строфами?

2. Гра «Фанти».
Перед уроком учитель бере шкільні речі учнів для гри в фанти. Дістаючи з корзинки ручки, пенали, олівці учнів, учитель задає питання кожному фанту.
1. Компанія Скруджа називалась...( Скрудж і Марлей)
2. Яке свято Скрудж називає дурницею? (Різдво)
3. До Скруджа з'явилося... (три духи Різдва)
4. Першого Духа Різдва звали...(Дух Минулого Різдва)
5. Компаньйона Скруджа, чий привид явився йому перед Різдвом, звали...(Марлей)
6. Другим до Скруджа прийшов ... (Дух Теперішнього Різдва)
7. Скрудж у подорожі з третім Духом побачив...(власний похорон)
8. З одягу другого Духа Різдва вийшло двійко діточок, яких звали...(Темнота і Бідність)
9. «Тільки заради великого Свята хтось може пити за здоров'я такого скупого, злого, безжального чоловіка». Так сказала про Скруджа... (Пані Кретчитова)
10. Бідного хлопчика-каліку з родини Кретчитів звали...(Тані Тім)
11. На Різдво Скрудж наказав Бобу Кретчиту купити … (відерце вугілля).
12. Після Різдва Скрудж змінює ставлення до свого клерка Боба Кретчита і ...(підвищує заробітну плату).

3. Робота в групах. Коментоване читання фрагментів твору.
- Головний герой повісті - Скрудж. Який він? Знайти у тексті цитати, які характеризують Скруджа.
• Група «Гості минулого Різдва» - опис помешкання, де живе Скрудж.
«Він жив у тій домівці, що колись належала його покійному товаришу. Це був ряд темних кімнат у здоровенному домі, що стояв у самому кінці маленького двора, де йому було дуже тісно… Тепер цей дім був такий старий та понурий, що, окрім Скруджа, ніхто в ньому не жив… Двір був такий темний, що Скрудж хоч і звик до нього, а все ж мусив іти по ньому навпомацки»

Теорія літератури.
Інтер’єр – зображення в живописі чи літературному творі внутрішнього вигляду приміщення, в якому живуть персонажі чи відбувається дія твору.

• Група «Гості теперішнього Різдва» - опис зовнішності Скруджа та риси його характеру.
«Це був старий грішник – заздрий, жадний, твердий і гострий, як кремінь… скритний, потайний та самостійний, як той слимак.
Через холод душі і вся постать його немов заморозилась: ніс загострився, щоки зморщились, хода стала скутою, очі почервоніли, тонкі губи посиніли…
Холодний іній лежав у нього на голові, на бровах і на сухім підборідді. Скрудж всюди носив із собою той холод. Ніяка спека не могла зігріти Скруджа, ніякий холод не морозив його.»

• Група «Гості майбутнього Різдва» - ставлення Скруджа до людей та людей до нього
«Ніхто на вулиці, зустрівшись з ним, не спинявся, щоб привітно спитати в нього: «Як ся маєте, пане Скрудже? Коли ви зайдете до мене?» Старці ніколи не сподівалися від нього милостині, діти ніколи не питали в нього, котра година; ніхто ніколи за все його життя… не попросив його показати дорогу.
Скрудж не звертав на все те ніякої уваги. Йому навіть подобалося протовплюватися дорогами людського життя, нехтуючи людським співчуттям».


V. Застосування та розвиток літературних знань

Подорож з Духом минулого Різдва
(Група «Гості минулого Різдва»)
1. Евристична бесіда.
- Які словосполучення використовує автор, змальовуючи Духа минулого Різдва? (Дитяча постать, біле волосся, свіже обличчя, біла сорочка, блискучий пояс, літні квіти, широке пасмо світла)
- Що відчув Скрудж, коли разом із Духом минулого Різдва потрапив на сільську дорогу?
- Яким було дитинство Скруджа?
- Що було єдиною його втіхою, коли він залишався сам в школі?
- Що Скрудж любив у дитинстві, що цінував найбільше?
- Чи змінились його погляди у зрілі роки?
- Що стало найголовнішим у житті Скруджа та зробило його злим і жадібним?
- Які почуття охопили його серце, коли він побачив себе такого самотнього у стінах школи? Кого в той час він згадав?

Висновок
Саме Дух минулого Різдва допомагає з’ясувати причини деградації Скруджа. Серед них – відсутність батьківської любові, самотність. Єдиною метою життя стали гроші, і мрійливий хлопчик перетворився на черствого, жорстокого скнару.

Чи відбулися зміни в душі героя після зустрічі з Духом минулого Різдва? Які?( «Родинні почуття», «милосердя»)

Подорож з Духом теперішнього Різдва
(Група «Гості теперішнього Різдва»)
1. Евристична бесіда
• Які словосполучення використовує автор, змальовуючи Духа теперішнього Різдва? (Добре обличчя, веселий голос, ласкаве серце, очі блищали, прихильність до вбогих.)
• Що дізнався Скрудж від Духа теперішнього Різдва?
• Як святкувала Різдво родина Кретчитів? Чи була ця сім’я щасливою?
• Прокоментуйте думку Скруджа: «Подумайте собі тільки! Боб брав усього 15 шилінгів на тиждень, - і, незважаючи на це, Дух Різдва поблагословив його маленьку домівку»
• Чи змінив Скрудж своє ставлення до Боба Кретчита після того, як познайомився з його сім’єю?
• Як святкував Різдво Фред?

2. Висновок.
Саме Дух теперішнього Різдва намагався показати, що насправді є найціннішим в житті людини. Скрудж зрозумів, що його багатство ніщо в порівнянні з тими цінностями, якими володіють бідні люди. Лід у його душі продовжує танути.
Якими духовними цінностями збагачується герой після подорожі з Духом теперішнього Різдва?
( «взаємоповага», «доброта», «любов», « співчуття», « людяність»)

Подорож з Духом майбутнього Різдва
(Група «Гості майбутнього Різдва»)
1. Евристична бесіда
• З якою метою у творі з’являється Дух майбутнього Різдва?
• Що нагадує вам «примара величезного зросту, покрита чорною шатою», яка сповняла душу Скруджа жахом?
• Хто і з якою метою приходить до квартири Скруджа після його смерті?
• В якому епізоді ми бачимо остаточне переродження Скруджа?
• Які висновки зробив герой?
2. «Ланцюжок помилок Скруджа».(Запис у зошит).
Які помилки здійснив Скрудж у своєму житті, що привели його до деградації?

Дослідження № 1.
- Що для Скруджа було найголовніше? (Гроші).
- Чи приносили вони йому щастя?
(Ні. «Один, як перст, на всьому білому світі» - такий сумний висновок минулого).
Висновок: Помилка перша:ЖАГА ДО ГРОШЕЙ (СЛАЙД № )

Дослідження № 2
- Як він поводився зі своїми грошима?
(Економив на всьому і на всіх, нічого не дозволяв навіть собі).
- Яке слово для Скруджа було «найлиховіснішим»? (щедрість).
- Які ланцюги скував Скрудж для себе за життя? (жадібність, жорстокість).
Висновок: Помилка друга:ЖАДІБНІСТЬ. (СЛАЙД № )

Дослідження № 3
- Чи вірне моє твердження: «Скрудж хоч і жадібний, але перед Різдвом завжди допомагав бідним, давав гроші тим, хто просить». («Ні»).
- Як він ставиться до оточуючих? Знайдіть підтвердження з тексту.
Висновок: Помилка третя:БАЙДУЖІСТЬ ДО ОТОЧУЮЧИХ.(СЛАЙД № )

Дослідження № 4.
- Племінник Скруджа Фред сказав: «Але ж те зло, що він робить, карає його самого».
Чи погоджуєтесь ви з цим?
- Підтвердіть словами з тексту, що Скрудж був жорстоким.
Висновок: Помилка четверта:ЖОРСТОКІСТЬ У СТОСУНКАХ. (СЛАЙД № )

Дослідження № 5.
- Як Скрудж відноситься до свого племінника?
- Чи є у повісті люди, яких він любив?
- Чи були у нього друзі, кохана?
Висновок: Помилка п'ята: ЗРАДА У КОХАННІ, ДРУЗІВ.(СЛАЙД №)

Дослідження № 6:
- Чи здійснилася мрія Скруджа стати багатим? (Так).
- Чи став герой щасливим у теперішньому житті? (Ні. Він багатий, але самотній).

Висновок: Втрата людських почуттів привела до деградації.
САМОТНІСТЬ.

Результат ДЕГРАДАЦІЯ.(СЛАЙДИ №)

Слово вчителя.
Отже, ми з вами дослідили і побачили шлях Скруджа до самотності. Я сподіваюсь, що у вашому житті ви ніколи не підете цим шляхом.


3. Складання схеми «Шлях Скруджа до щастя»
(СЛАЙД № )


Коментар до схеми.
На початку твору ми мали чорне, скам'яніле серце головного героя.
Скам'яніле від душевного холоду, воно було здатне на вияв лише негативних рис: похмурість, жадібність, жорстокість.
Очищення від зла, що панувало в його душі, відродило і серце героя.
Під впливом різдвяної подорожі воно стало здатним на добро, милосердя, співчуття, щедрість, людяність. І тільки тепер Скрудж відчув себе щасливим.

VI. Робота з епіграфами уроку.
Слово вчителя.
А Ч.Діккенс прийшов до геніального висновку, який зашифрований на слайді.(СЛАЙД № )
Розгадайте, який вислів Діккенса зашифровано на слайді.
(Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.)

Саме ці слова я взяла епіграфом до уроку. Переродження Скруджа відбувається під час Різдва - світлий період Добра і Радості. І не дивно, що саме в ці дні, за словами самого Ч. Діккенса « принцип Добра завжди перемагає, незважаючи на щонайневдячніші обставини і тяжкі перепони». Сам письменник дуже любив це свято і так писав про нього: «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення , це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх, - навіть у тих хто не має ні грошей , ні долі, - таких самих людей, як вони самі.»
Скрудж зумів стати щасливою людиною, бо зумів змінитися. Пам'ятайте, людина завжди може змінитися. Тож поспішайте творити добро і вірте в те , що все і всі зміняться на краще, особливо в різдвяну ніч.

2. Вправа «Сенкан»
(Група «Гості минулого Різдва») (Група «Гості теперішнього Різдва»)

Скрудж Скрудж
Заздрісний, скупий Жорстокий, жадібний
Нехтує, працює, ненавидить Наглядає, гнівається, проганяє
Герой носить з собою холод Герой ненавидить Різдво і людей
Жмикрут Скнара


(Група «Гості майбутнього Різдва»)

Скрудж
Ласкавий, веселий
Радіє, перероджується, допомагає
Шанує у своєму серці Різдво
Людина

3. Слово вчителя.
Подорож Скруджа закінчилася, і сонячного різдвяного ранку герой подивився на світ новими очима. Ебенезер зрозумів, що сенс людського життя не в багатстві, а в тому, щоб творити добро, жити з людьми і для людей, дарувати їм радість і любов. «Тепер я вже не той чоловік, що був раніше. Я шануватиму у своєму серці Різдво і думатиму про нього цілий рік. Я спокутую минуле теперішнім і майбутнім. Усі три Духи будуть завжди зі мною. Я не забуду їхньої науки», - таку обіцянку дає герой і дотримує свого слова.


4. Вправа «Гронування»
Вживає пестливі слова

Має веселий і ласкавий вигляд

Спілкується з Фредом

Жертвує велику суму грошей для бідних

Підвищує платню Бобу

Дарує індичку Бобу Кретчиту

Турбується про Тайні Тіма

Іде до церкви


Привітний до дітей і старців

Добрий друг, господар, людина


VІІ. Підсумок уроку
1. Слово вчителя
Саме в різдвяну ніч Скрудж врятував душу від вічних страждань, повернувся до християнських цінностей. Різдвяній зірці вдалося розтопити лід його душі та відродити почуття в його холодному серці. Святкова ялинка засяяла такими чудовими прикрасами, а на душі у нас стало легко і радісно: народилась нова людина. Отож, вірте в дива! Чекайте Різдва. Творіть добро. Нехай над кожним з вас буде Боже благословення, його любов та ласка.
2. Вправа «Незакінчені речення»
«Різдвяна пісня в прозі» змусила мене задуматися над…
Людина буде щасливою тоді…
Збагачення і жадібність не приносять щастя тому, що…

VІІІ. Домашнє завдання
Дібрати матеріал про традиції святкування Різдва в Англії, США, Україні.
Категорія: Конспекти уроків | Переглядів: 2549 | Додав: Tess | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Грудень 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Архів записів
Друзі сайту
Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний хостинг uCoz