Середа, 01.05.2024
МЕТОДИКА, ПОШУК, ДОСВІД
Меню сайту
Категорії розділу
Конспекти уроків [8]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

16:50
Тема: ШЕРЛОК ХОЛМС І ДОКТОР ВАТСОН - КЛАСИЧНИЙ ДЕТЕКТИВНИЙ ДУЕТ.
 

Тема: ШЕРЛОК ХОЛМС І ДОКТОР ВАТСОН - КЛАСИЧНИЙ ДЕТЕКТИВНИЙ ДУЕТ.

 

Мета: працюючи над змістом уривків з повісті Конан Дойла «Собака Баскервілів»,

розвивати навички ха­рактеристики літературних героїв; формувати соці­альні, полікультурні, комунікативні компетентності учнів; сприяти моральному вихованню школярів; розвивати їхні літературні смаки.

 

Тип уроку:       комбінований.

 

Спостережливість — моя друга натура.

                                        А. Конан Дойл

 

ХІД УРОКУ

 

І. Повідомлення теми, епіграфа уроку.

 

Вступне слово вчителя.

День добрий, друзі! Ще один урок

До нас прийшов за розкладом сьогодні.

Отож, давайте зробимо ще крок,

Щоб знов пірнуть в літератури світ чудовий!

 

Асоціативна вправа № 1

А розпочати нашу зустріч я б хотіла з досить відомої музики. Прослухайте її і скажіть, які асоціації у вас виникають, коли ви її чуєте: кого з письменників згадуєте, яких героїв уявляєте, в яку країну переноситесь? (Саундтрек № 1)

 

Саме про Шерлока Холмса й доктора Ватсона піде розмова на нашому уроці. Тема уроку «Шерлок Холмс і доктор Ватсон – класичний детективний дует»,   мета нашого уроку – розвивати навички аналізу літературних героїв, логічне мислення, спостережливість.

 

II.        Мотивація навчальної діяльності

 

Зверніть увагу на епіграф уроку: «Спостережливість — моя друга натура».

 

          Як ви гадаєте, про кого Конан Дойл сказав ці слова: про себе, про Шерлока Холмса чи про доктора Ватсона?

Щоб відповісти на це питання, ми проаналізуємо твір Артура Конан Дойла «Собака Баскервілів» і з'ясуємо, якими автор зо­бразив своїх героїв Шерлока Холмса і доктора Ватсона.

 

ІІІ.      Актуалізація знань.

 

Ви любите у вільний час дивитися телевізор?

Які телесеріали є найпопулярнішими на сьогоднішній день?

До якого жанру вони належать?

А твори Конан Дойла написані в якому жанрі?

Чим займаються головні герої Конан Дойла?

От і ми сьогодні спробуємо стати нишпорками, а для цього відкриємо детективне агентство, в якому й будемо вести власне розслідування.

 

До речі, ви вже коли-небудь розслідували якусь справу?

Значить справа у нас буде під номером першим. Це буде справа Шерлока Холмса і доктора Ватсона. Наша справа складається із двох розділів:

 

а)         об'єкт пошуку та речові докази;

б)         класичний дует повісті Конан Дойла «Собака Баскервілів»
(алгоритм характеристики Шерлока Холмса і доктора Ват­сона);

 

Але перш ніж розпочати розслідування ми повинні впевнитися, чи знаєте ви зміст повісті.

 

 

Бесіда за змістом:

Ø      Яка річ привернула увагу Ватсона? (Ціпок, що його забув відвідувач).

Ø      Що привело Мортімера до Шерлока Холмса? (Таємниця смерті сера Чарльза Баскервіля, друга і пацієнта Мортімера).

Ø      Яку інформацію Мортімер приховав від усіх? (Те, що бачив сліди величезного собаки).

Ø      Що Вам відомо про сера Генрі Баскервіля? (Це молодий чоловік тридцяти років, який після смерті Чарльза Баскервіля став спадкоємцем його маєтку. Він жив у Канаді).

Ø      Які дивні пригоди трапилися з ним у Лондоні? (Він одержав листа такого змісту: «Якщо здоровий глузд і життя дорогі Вам, тримайтеся подалі від торф’яних боліт». Крім того, у готелі зникли його черевики).

Ø      На якому музичному інструменті грав Шерлок Холмс? (на скрипці)

Ø      Ким був Степлтон? (натуралістом)

Ø      Чим були прикрашені стіни Баскервіл-холу? (старовинними родинним портретами)

Ø      Що забув відвідувач Шерлока Холмса? (ціпок)

Ø      Від кого Чарльз Баскервіль одержав листа? (від Лаури Лайонс)

Ø      Чому Степлтон убив сера Чарльза й хотів убити Генрі Баскервіля? (Степлтон хотів заволодіти спадком Баскервілів та їхнім маєтком).

Ø      Як Холмс розгадав, що Степлтон мав відношення до роду Баскервілів? (Роздивляючись родинні портрети, Холмс помітив схожість рис обличчя Степлтона і Хуго Баскервіля).

 

ІУ. Робота над темою уроку.

Молодці. Ви добре знаєте текст. Отже ми можемо приступити до розслідування.  

Розпочнемо з першої частини і визначимо об'єкт пошуку. На нього вказує і назва твору. Хто ж є об'єктом пошуку? (Собака Баскервілів)

 

Асоціативна вправа № 2

Зараз я пропоную вам на кілька секунд закрити очі, прослу­хати ще один саундтрек В. Дашкевича із к/ф «Собака Баскерві­лів» і спробувати уявити цю тварину.

          Якою постала у вашій уяві собака Баскервілів?

А тепер давайте перевіримо, чи збігаються ваші уявлення із зображенням автора

Для цього звернемося до тексту і зачитаємо опис цієї собаки.

Звідки герої твору дізналися про собаку. Баскервілів? (З ле­генди)  

Чи є хазяїн у цієї тварини? (Степлтон)

За легендою собака Баскервілів — це містична істота, а в ре­альному житті — це реальний собака.  

          Де хазяїн переховував це чудовисько? (На Дартмурських бо­лотах)

 

Переходимо до наступного розділу нашої справи: «Класичний дует повісті Конан Дойла «Собака Баскервілів» ( харак­теристика Шерлока Холмса і доктора Ватсона)».

 

Розпочинаємо роботу над   характеристикою Шерлока Холмса і доктора Ватсона. До речі, ці літературні герої мали своїх реальних прототипів.  

 

 

            Ось уже протягом кiлькох столiть люди захоплюються талановитим детективом Шерлока Холмса,  дивуються його здiбностям.
Дослiдники творчостi А. Конан Дойля вважають, що прототипом Холмса став професор Джозеф Бел, колишнiй унiверситетський наставник Конан Дойля. Джозеф Бел був не тiльки блискучим лiкарем, а й людиною, яка не вагаючись, вiддала б власне життя за порятунок життя кожного. Найбiльше Д. Бел вражав своїх студентiв своїми дивовижними аналiтичними здiбностями. Черговий пацiєнт, який потрапив на прийом, ще не встиг i рота розкрити, щоб поскаржитися на те, з чим прийшов, як Бел ставив йому уже дiагноз : «Отже ви в минулом вiйськовий?» «— Так, сер.» «- Шотландський полк ?» Так, сер.» «Унтер – офiцер» «?- Так, сер.» «Служили в Барбадосi?» «- Так, сер.»


            Приголомшеному пац
iєнтовi  -- спостерiгачу цiєї розмови, Бел спокійно пояснював: « Звернiть увагу на те, що цей ввiчливий пан не зняв капелюха. Це прийнято у вiйськових. Жорстокiсть, вiдчутна в його особi, безпомилково вкаже на його шотландське походження. А про службу в Барбадосi говорить хвороба, вiд якої вiн страждає i на яку не хворiють в Англiї.». Отже завдяки логiцi i фантазiї Бел став героєм новел, одержавши iм’я Шерлок Холмс.   

          

            - Що можна сказати про Шерлока Холмса? Хто вiн такий?

- Якi риси характеру Холмса вам сподобалися?

(Умiння уважно вислухати i проаналiзувати почуте. Рiшучiсть у мiркуваннях та дiях).

-          А що ви можете сказати про доктора Ватсона?

-          Що спільного є у доктора Ватсона і Шерлока Холмса? (Вони допомагають тим, хто потрапив у бiду, кого переслiдують).

 

Вправа «Сенкан». Скласни сенкан  «Холмс», «Ватсон»

1.      Шерлок Холмс

2.      Рішучий, спостережливий

3.      Слухає, спостерігає, аналізує

4.      Людина, що володіє талантом мислення

5.      Детектив

 

1.      Джеймс Ватсон

2.      Чесний, допитливий

3.      Лікує, слухає, записує

4.      Людина, що співчуває тим, хто потрапить у біду.

5.      Доктор

 

Слово вчителя.

            Критик Бескет Пірсон стверджував: «Образ Шерлока Холмса хоч і не створений так глибоко і переконливо, як масштабні літературні персонажі, не повірити в його існування неможливо. Хоч позбавлений таємничості і багатозначності, він живий і достовірний, як моментальне фото».

Які професійні якості та риси характеру допомага­ють детективу розкривати кримінальні справи? (Пси­хологічний портрет героя: допитливий, цілеспрямова­ний, честолюбний, логічно мислить, береться за складні справи тощо.)

 

Чи міг би хто з вас бути слідчим? З' ясуємо це, ви­конуючи наступне завдання.

 

"Елементарно, Уотсон!" (розв' язування кримінальних загадок)

 

а)         Випадок у зоопарку.

Міркуючи, чим зайнятися у вихідний, Уотсон рап­том згадав, що давно не був у зоопарку. "В дитинство впадаю", — з усмішкою подумав він уже по дорозі.

Але провести приємно час не видалося. В зоопарку була метушня; у якоїсь дами зникла сумка. Точніше, її ви­крали — леді навіть бачила спину злочинця, який втікав.

Далеко втекти він не міг — усі виходи закрили, швидко прибула поліція і почала перевіряти територію. Лікар в цей час уважно спостерігав за тваринами — врешті-решт, він прийшов саме для цього. Ось кумедні мавпи граються, їдять банани, службовець простягає величезному носорогу ковбасу на паличці, страус гор­до ходить по клітці туди-сюди....

Стоп... Якась думка промайнула в Уотсона, і він побіг до поліцейського. Інспекторе! — крикнув лікар, — швидше сюди, я знаю, де злочинець.

 

Запитання: Хто ж злочинець?

 

Відповідь: Службовець, який простягав ковбасу носорогу, адже той є твариною травоїдною.

 

б)         Кішка під дощем.

Цікаву історію спостерігав я сьогодні вранці, — по­чав розповідати Уотсон. — Йшов дощ. Якась кішка пробігла вулицею, а слідом за нею — дама похилого віку. Жінка була розлючена, можливо, вона невихова-на, не буду категоричним. Але кричала ця леді дуже голосно: "Мерзотнику! Віддавив хвіст моїй кішці своєю машиною! Він тільки що наїхав на бідолашну! Навмис­не це зробив, я впевнена! А ще стверджує, що стоїть на цьому місці півгодини і навіть не бачив моєї красуні! Інспекторе, відправте його до поліцейської дільниці".

Ні, з нервами у неї не все гаразд, — задумливо ре­зюмував лікар.

Так наїхали на кішку чи ні? — нетерпляче запитала його місіс Хадсон, яка в усьому любила ясність.

        Я ж сказав: у дами проблеми з нервами, —
відповів Уотсон. Інспектор запропонував водію під'їха­
ти ближче, і всі побачили, що він ні в чому не винний.

 

Запитання: Чому?

 

Відповідь: Водій від'їхав: під колесами було сухо.

 

в)Червоне і зелене.

Це пограбування було проведено чисто, красиво і професійно. Журналісти називали його "злочином століття". І дійсно — спустошити Національний банк ще нікому не вдавалося. Але ні свідків, ні доказів на місці злочину не було. Правда, один із робітників, який ремонтував каналізацію біля входу в банк, бачив зеле­ний "Порш", що віддалявся на великій швидкості. Але затримана в аеропорту машина була червона, її влас­ник запевняв, що знайдені у багажнику золото та діаманти він цілком законно успадкував від померлої бабусі і навіть пред'явив дозвіл на їх вивіз.

Як завжди у складних випадках, поліція звернулася до Шерлока Холмса. Найперше, що він зробив — звер­нувся до єдиного свідка.

Скажіть, хто він за спеціальністю?

Зварювач, сер. Я якраз зварював дві труби, і коли випадково підвів голову, побачив зелене авто, яке від'їжджало від воріт банку.

Ви впевнені, що зелене?

Абсолютно. Зелене, як трава на газоні, як ось ця липа ...

Достатньо, вдячний вам, ви дуже допомогли слідству.

Інспекторе, ми маємо право арештувати власника червоного "Порше" — у нас є для цього вагомі підста­ви.

 

Запитання: Чому Холмс зробив такі висновки?

 

Відповідь: зварювачі працюють у темних окуля­рах, крізь які не видно різниці у кольорах.

 

 

г) Розбита ваза.

На світанку до Уотсона прийшов давній приятель містер Кастерлі.

Джеймсе, — розпочав він, — я сьогодні не спав цілу ніч. Маргарет поїхала до нашої дочки і має повернутися увечері. А тут такий "сюрприз" — розбита її улюблена мейсенська ваза! Моєї провини у цьому немає. Я сідав вечеряти, коли почув стукіт і дзвін скалок у спальні. Вбіг туди і встиг помітити якогось чоловіка, який вистрибу­вав через вікно. Не роздумуючи, побіг за ним. Але вечо­рами вже холодно, скло в моїх окулярах миттєво спітніло, і поки я витирав, незнайомець встиг втекти. Відшукай його, Джеймсе, бо як я поясню Маргарет?

Але Уотсон не поспішав із пошуками. Він тільки по­кивав головою і з усмішкою промовив:

        Дінні, друже мій, хіба можна так боятися дружи­
ни? Ти ж уже сивий джентльмен, а не хлопчисько. З ким
не трапляється? Впевнений, Маргарет не буде довго
сердитися на тебе.

 

Запитання: Чому лікар зразу зрозумів, що злочи­нець вигаданий?

 

Відповідь: Скло в окулярах пітніє, коли входиш з вулиці у приміщення, а не навпаки.

                           

У. Підсумок уроку      

 

Наше розслідування добігає кінця і знову я звертаюся до епі­графа уроку. Прочитайте його.

Ми мали дати відповідь на питання: «Про кого Конан Дойл міг сказати ці слова?»

Про себе міг сказати? (Так)

Про героїв твору, Шерлока Холмса і доктора Ватсона, міг сказати? (Так)

А про нас міг би сказати ці слова, адже ми успішно роз­крили цю справу завдяки нашій спостережливості, працелюбству, вмінню логічно мислити? (Так)

 

Я бажаю вам і надалі успішно справлятися з будь-якими за­вданнями, як це робили Шерлок Холмс і доктор Ватсон.

Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється в ході уроку і під час підбиття  підсумків.

 

 

УІ. Домашнє завдання

 

Прочитати оповідання «Спілка рудих»

Прикріплення: Картинка 1
Категорія: Конспекти уроків | Переглядів: 8117 | Додав: Tess | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 1
1 ЛІЗОН  
0
Наше розслідування добігає кінця і знову я звертаюся до епі­графа уроку. Прочитайте його.

Ми мали дати відповідь на питання: «Про кого Конан Дойл міг сказати ці слова?»

Про себе міг сказати? (Так)

Про героїв твору, Шерлока Холмса і доктора Ватсона, міг сказати? (Так)

А про нас міг би сказати ці слова, адже ми успішно роз­крили цю справу завдяки нашій спостережливості, працелюбству, вмінню логічно мислити? (Так)



Я бажаю вам і надалі успішно справлятися з будь-якими за­вданнями, як це робили Шерлок Холмс і доктор Ватсон.

Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється в ході уроку і під час підбиття підсумків.

Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Липень 2013  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Архів записів
Друзі сайту
Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний хостинг uCoz